ПРИНЦЕЗА Јелисавета Карађорђевић, кћерка кнеза Павла и кнегиње Олге, први пут ће се се Београду представити и као уметник. Она ће изложити 35 својих цртежа комбинованом техником на папиру, на хуманитарној аукцији, сутра у Кући краља Петра, на Сењаку. Сав приход од продаје намењен је Дому за незбринуту децу "Дринка Павловић", а организатор је Удружење "Уметност без граница" Душанке Суботић Хомен.
- Цртала сам од најранијег детињства. На то ме је нарочито подстицао отац. А онда сам пре десетак година одједном престала. Прошле године сам опет почела, и то интензивније. Мислим да сам од оца, осим љубави према уметности, наследила и око за лепо - каже принцеза Јелисавета за "Новости".
Сећа се да је са оцем, као дете, обилазила музеје. Никада се не би задржавали дуго, да се "око не умори", али би је одводио пред најбоља дела. Био је то својеврсни тренинг чула вида - да препозна лепо и уочи детаљ. Од кнеза Павла наследила је доста слика које је касније морала да прода у Америци, да би могла да преживи.
Принцеза Јелисавета завршила је историју уметности у Паризу. Пре тога школовала се у Африци, Великој Британији и Швајцарској. Била је званично држављанка САД, а сада Уједињеног Краљевства и Србије. Годинама се бавила хуманитарним радом кроз програме УН. Посредовала је у набавци медицинске опреме, хране и ћебади за избегличке кампове, проналазила дом за децу - жртве рата, помагала у образовању младим талентима...
СУДБИНА ЕЛ ГРЕКАНајвредније дело из некадашњег Музеја кнеза Павла била је чувена Ел Грекова слика "Лаокон", на којој су нам завидели многи светски музеји. Прогнани кнез, у беспарици после рата, продао је слику за само 40.000 долара да би породица преживела. Ел Греко се данас чува у Вашингтонској националној галерији и процењен је на 100 милиона долара.
Први пут је слике изложила летос, у Галерији Душанке Суботић Хомен, у Котору.
- Цртала сам из забаве, за себе, без неких уметничких претензија. А онда сам одлучила да неке цртеже урамим. Кад их је видела, госпођа Суботић Хомен ме је убедила да организујемо изложбу. Први пут сам цртеже показала публици у Котору, а затим на Купу кнеза Павла, на Зобнатици, у септембру - каже принцеза.
Њена нова техника потекла је од једне занимљиве линије на зиду чувене модне креаторке Ане Шекуларац. Принцеза ју је претворила у сопствену шару и надоградила. Инспиришу је различити детаљи на улици, од поломљеног стакла, до брега близу Лепенског вира, које слика и онда доради. У детаљима види "сакривену" коњску главу, нечији лик или профил монструма. Непосредно пре него се јавила на наш позив, продала је свој први цртеж, и то у Лондон.
Њен отац, кнез Павле, и сам историчар уметности, важио је за једног од највећих колекционара на овом поднебљу. Слике, порцелан и друге уметнине куповао је на светским аукцијама било сам, било преко Милана Кашанина, књижевника, историчара уметности и ликовног критичара. Понекад су за њега куповали и трговци уметнина од поверења.
Рачуна се да је кнез Павле у Београд донео из света више од 500 дела највеће вредности. Нека од њих се данас налазе у Народном музеју, а нека у Белом двору.
КОЛЕКЦИОНАР СЛИКА
Међу сликама које је донео у Србију најпознатије су: Пјеро ди Козимо "Шумски пожар", Никола Пусен "Поглед на три монаха/Самоћа", Иља Рјепин "Композитор Глинка", Клод Моне "Руанска катедрала", Винсент ван Гог "Сељанка", Пол Гоген "Тахићанка", Тулуз-Лотрек "Женски портрет", Едгар Дега "После купања", Реноар "Купачица", Марк Шагал "Сељак и крава", Пит Мондијан, "Композиција II"...